Psychoterapia indywidualna

Psychoterapia indywidualna

To proces zmian, mający uświadomić pacjentowi źródło trudności i mechanizmy psychologiczne stojące za zgłaszanymi problemami. Zwiększenie samoświadomości ma służyć rozwijaniu poczucia wpływu na własne życie i kształtowaniu bardziej przystosowawczych sposobów radzenia sobie.

Możesz potrzebować terapii jeżeli:

  • towarzyszy Ci lęk, obawiasz się wyjść z domu, masz problemy w sytuacjach społecznych
  • często odczuwasz przygnębienie, zniechęcenie, poczcie bezsensu, brakuje Ci energii i radości w życiu
  • czasami wolał/abyś się nie obudzić lub masz myśli samobójcze
  • dręczą Cię obsesyjne myśli i czujesz przymus wykonywania pewnych czynności np. mycia rąk
  • często masz objawy somatyczne, jak np. bóle głowy, brzucha, duszności, nudności, zaburzenia trawienia a badania lekarskie nie wykazują chorób
  • często odczuwasz pustkę wewnętrzną
  • masz niekontrolowane wybuchy emocji, które zakłócają Twoje relacje z otoczeniem
  • nadmiernie przejmujesz się tym co myślą o Tobie inni, boisz się krytyki i tego, że nie sprostasz oczekiwaniom innych
  • trudno Ci nawiązywać i podtrzymywać relacje z innymi ludźmi, masz poczucie, że nikt Cię nie rozumie
  • często wchodzisz w związki z „niewłaściwymi” osobami
  • jesteś lub byłeś/aś ofiarą przemocy fizycznej lub psychicznej
  • brakuje Ci pewności siebie, masz niską samoocenę i niskie poczucie własnej wartości
  • masz trudności w komunikowaniu się z innymi ludźmi, brakuje Ci asertywności
  • nie radzisz sobie w stresujących sytuacjach, w trudnych chwilach wycofujesz się i rezygnujesz.

 

Podstawą psychoterapii jest relacja terapeutyczna – w atmosferze życzliwości i zaufania pacjent ma okazję uwolnić się od traum z przeszłości, lepiej zrozumieć siebie i uzyskać wsparcie w modyfikacji postaw utrudniających rozwiązanie problemów

Zasady na jakich opiera się psychoterapia są omawiane na początku w tzw. kontrakcie terapeutycznym. Pacjent  określa cele terapii, ustalany jest czas trwania, terapeuta wyjaśnia czego pacjent może się spodziewać.

Dla optymalnego przebiegu leczenia ważna jest systematyczność spotkań – przeważnie raz w tygodniu – co ułatwia nawiązanie dobrego kontaktu  i uruchomienie procesów terapeutycznych.

Czas trwania terapii zależny jest od rodzaju zgłaszanych trudności. Terapia krótkoterminowa – ok. 20 sesji – nastawiona jest na pracę nad konkretnym problemem. Terapia długoterminowa – służy przeprowadzeniu głębszych zmian i trwa ok. rok lub dłużej.